Daca esti o societate rezidenta in Romania sau o entitate nerezidenta dar inregistrata in scopuri de TVA in Romania, atunci poti face obiectul RO e-Factura incepand cu 1 ianuarie 2024, daca operatiunile pe care le efectuezi au ca si loc de livrare tara noastra, Romania.
Astfel, intervine obligativitatea utilizarii sistemului national RO e-Factura, atat pentru transmiterea facturilor emise catre clientii proprii, cat si pentru descarcarea facturilor pe care le primesti, tot prin acest sistem, de la furnizorii tai.
Pentru a ne gasi pregatiti, am efectuat simulari in emiterea si descarcarea facturilor prin sistemul national e-Factura si am descoperit ca, momentan, acest sistem nu respecta toate cerintele in ceea ce priveste elementele obligatorii care, conform legii, trebuie sa apara pe o factura.
Astfel, in conformitate cu:
- 319, alin. 20 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal,) si
- 74 Legea 31/1990 (legea societatilor comerciale)
- Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar – contabile din 5 noiembrie 2015, parte integranta a OMFP 2634/2015
informatiile pe care trebuie sa le contina facturile emise sunt:
- datele de identificare a furnizorului / prestatorului (denumire, adresa, cod fiscal, capital social);
- datele de identificare a beneficiarului (denumire, adresa, cod fiscal);
- seria, numarul si data emiterii facturii;
- data livrarii bunurilor sau prestarii serviciilor;
- denumirea si cantitatea bunurilor livrate/serviciilor prestate;
- pret unitar, valoare impozabila, eventuale rabaturi, remizele, risturnele si alte reduceri de pret;
- cota de TVA aplicabila, valoare TVA colectata exprimata in lei;
- mentiuni legate de scutirile aplicabile (294 alin. (2) lit. a) Cod Fiscal pentru livrari intracomunitare de bunuri; 278 alin. (2) din Codul fiscal pentru prestari de servicii intracomunitare; art. 294, alin 1 lit. a) din Codul Fiscal pentru exportul de bunuri);
- alte mentiuni precum “autofactura”, “taxare inversa”, “TVA la incasare”;
- referire la alte facturi sau documente anterioare atunci cand se emit mai multe facturi/ documente pentru aceeasi operatiune.
Pentru anumite elemente prezentate mai sus, in cazul in care nu apareau pe factura, exista pana in prezent riscul de a primi amenzi de la ANAF. De la 1 ianuarie 2024, ANAF-ul ne pune la dispozitie un sistem e-Factura in care nu sunt prezente toate campurile care sa iti permita sa introduci toate elementele obligatorii intr-o factura, cum ar fi capitalul social al furnizorului, codul sau de inregistrare la Registrul Comertului, adresa completa atat a clientului cat si a furnizorului, codul de inregistrare la Registrul Comertului al clientului, etc. La Numar de inregistrare apare completat tot CUI-ul, numarul care apare la campul identificator TVA.
Fiind un sistem pus la dispozitie de catre Autoritatea care ne controleaza am fi tentati sa spunem ca acele elemente, pentru care nu exista posibilitatea de a fi introduse in factura electronica, nu mai sunt obligatorii sau cel putin nu vor mai fi motiv de aplicare a unor amenzi. Principiul prudentei insa ma face sa va invit sa va faceti propriile verificari atat in emiterea facturilor cai si in descarcarea facturilor de la furnizori din sistemul e-Factura si in caz de necomformitati sa scrieti celor de la ANAF pentru explicatii sau pentru exonerare.
Noi am facut-o si asteptam raspunsul de la ANAF. Revenim imediat ce avem noutati.
Solicită mai multe informaţii fără nici o obligaţie!
Îţi vom răspunde cât mai curând posibil și împreună cu tine vom înțelege strada de urmat pentru a deschide sau consolida societatea ta în ţară şi în străinătate!